23 Februari

24 februari 2010 - West Palm Beach, Florida, Verenigde Staten

Indo 500Indi 500Indi 500 (2)INdi 500 5Indi 500 4Indi 500 3

Oke, het is een beetje lang geleden maar ik ben dr nog! weer vanalles meegemaakt afgelopen weken. Inmiddels hebben we vandaag de laatste finals gehad van de tweede term. Op law na ging het allemaal prima. Eigelijk had iedereen moeite met law en de leeraar die pas geinstallerd is hier. Wellicht vallen de cijfers mee omdat het de eerste course van hem was, we wachten maar af.

3 weken geleden zijn we naar de schuttlelancering wezen kijken in Orlando. Althans ik de eerste keer. 'S nachts om half 5 zou die gaan....maar hij werd uitgesteld vanwege de (weinige) bewolking die er was. Ook in Spanje moet het goed weer zijn. Mocht er een noodlanding plaats moeten vinden voordat de shuttle de dampkring ingaat, wordt er in Spanje een noodlanding gemaakt.

We waren met zijn 5e vetrokken om 00.00 uur en waren om een uur of half 3 in Orlando. Er zijn verschillende plekken waarvandaan je de lancering kunt bekijken, maar wij waren naar de enige officiele plek gegaan bij het NASA-museum. Vandaar hadden we mooi zich op het eiland waar de lancering zou plaats vinden. Ook was er een groot videoscherm opgesteld waar live beelden getoond werden van de bemanning die aan boord ging enzo. Wel mooi. Er waren vele mensen die er al heel de dag! aanwezig waren. Het was een frisse nacht en dus lagen veel van die mensen onder thermische dekens om zich warm te houden en een dutje te doen. Eten en drinken was ook aanwezig dus dat was op zich goed georganiseerd. Pas 10 minuten voor het eigelijke vertrek werd bekend dat het toch niet doorging. Weer een ervaring rijker...en een illusie armer. Omdat iedereen tegelijkertijd weg ging stonden we vervolgens anderhalve uur in de file voordat we pas aan de snelweg waren. Daarna moesten we nog ruim 2 uur terugrijden, de zon scheen alweer toen we aankwamen op campus en uiteindelijk naar bed gingen.

De volgende nacht ging de rest nogmaals naar Orlando( standaard wordt de lancering 1 dag uitgesteld) maar ik voelde me niet zo lekker en ging niet mee. Uiteraard werd de Endeavour nu wel gelanceerd maar ja kleinigheidje blijf je houden zal ik maar zeggen. De volgende lancering is nu 5 april, gaan we daar maar weer naartoe.

Afgelopen week zijn we ook naar de Daytona national speedway geweest waar de Indi-500 werd verreden. Op de heenreis had mn kamergenoot (die chaufeurde) zijn eigen race gehouden, wat hem op een boete van $284 kwam te staan. De agent die ons aanhield had ruzie met zn vrouw gehad denk ik die nacht, want hij begon gelijk al over uitzetting te praten...

Maar goed, de echte start was om 2 uur, nadat eerst het volkslied had geklonken, straaljagers waren overgevlogen en promotie werd gemaakt om het leger in te gaan. Ruim 250.000 toeschouwers heb ik geteld op de tribunes wat een mooi gezicht was. De race duurt (zoals de naam al doet vermoeden) 500 mile ( 804 km) wat in 200 ronden wordt gereden. Normaal duurt deze race ongeveer 3 uur, maar nu moesten we al anderhalve uur wachten omdat de race werd stilgelegd vanwege gaten in de trac. Het mocht de sfeer niet drukken, het commentaar klonk vrolijk verder door de boxen en ook de zon bleef gelukkig goed zijn best doen. Ik was links bruin en rechts niet... Na afloop onderweg nog wat gegeten en we waren omstreeks 8 uur weer terug.

Aanstaande vrijdag gaan we eindelijk op de cruise die we geboekt hadden. We gaan naar de Bahama's (de plaats Nasau en het eilandje Cococay) . Wordt vervolgd!

Tot snel!

Mark