week 13 New York!

2 december 2009 - West Palm Beach, Florida, Verenigde Staten

IMG_0400IMG_0403IMG_0414IMG_0444IMG_0416IMG_0417IMG_0465IMG_0495IMG_0496IMG_0512IMG_0521IMG_0542DSC05682IMG_0603

Afgelopen week bepaald niet stilgezeten! Maandagochtend vetrokken we om 7 uur vanuit Fort Lauderdale en waren we om 10 uur op JFK airport. Nadat we de ingecheckt hadden in ons hotel Stay, ( http://stay-hotel-new-york.h-rez.com/ ) waren we eerst even over time-square gelopen. Ons hotel bevond zich namelijk op ongeveer 50 meter afstand van times square. Het hotel was mooi, wel wat kleine kamers. Vooral de bedden waren te small en te kort maar goed, kleinigheidje blijf je houden. Verder kon de ligging (blijkt nu achteraf) absoluut niet beter zijn!

De dag van aankomst waren we eerst een beetje de omgeving gaan verkennen en hebben we vooral wat winterkleding gekocht. Het was daar maar een graad of 5-7 en dat waren we niet meer gewend! Brrr wat koud! gelukkig had ik voldoende winterkleding bij me en een goede jas, ik had alleen een sjaal gekocht.

De volgende dag hadden we tickets gekocht voor de tour-bussen die door NY gaan. Op deze bussen kun je in en uitstappen wanneer je maar wilt, ze rijden constant dezelfde route langs alle atracties door NY, een echte aanrader. De tickets zijn 48 uur geldig. Die dag hebben we eigelijk veel gezien. Washington Square park, World trade centre, Financial district/ Wall Street, de haven waar de boten naar het vrijheidsbeeld gaan etc..  Bij het park waren we uit de bus gestapt en verder te voet gegaan,  het meeste is goed te lopen.

De volgende dag was onze buskaart nog geldig dus konden we mooi andere atracties gaan bekijken. We zijn toen met de boot naar het vrijheidsbeeld gegaan en hebben op dat eiland (waar het beeld op staat) rondgelopen. De souveniers op dat eiland waren twee keer zo duur als downtown NY, dus die nog maar even niet gekocht. S'avonds hebben we verder nog wat gewinkeld en veel rondgelopen door de stad. Je kijkt je ogen uit.

Ook zijn we nog een dag naar Central Park geweest. een groot ''ongerept'' natuurgebied midden in de stad. Je ziet hier veel hardlopers, kinderwagens en paard met kar rondrijden. Ook kon je er op een van de vijvers een kano huren. Halverwegen het park was ook nog een grote vijver/waterbassin die als (extra) drinkwatervoorziening voor de stad kan worden gebruikt.

S'avond waren we naar het Empire State Building geweest waar we vannaf de 86e! verdieping over de hele stad rondkeken, machtig mooi om te zien vooral in het donker met al die verlichting. Vanwege veiligheidsvoorzieningen moesten we, net als bij het vrijheidsbeeld, ook hier door metaaldetectorpoortjes zoals op een vliegveld. De rit naar boven ging per lift en duurde slechts 1 minuut naar de 80e verdieping, daarna overstappen op een andere lift voor de overige 8 verdiepingen.

Bij het Rockefeller-Centre was (zoals elk jaar) een kunstijsbaan aangelegd waar mensen op schaatsten. Bij deze schaatsbaan staat ook de beroemde enorme kerstboom welke op 1 december (helaas) de lampjes van werden aangestoken. Wel leuk om die boom in het echt te zien. Donderdag was Thanksgiving, maar daar was eigelijk weinig van te merken. Vooral de kalkoen word dan duur verkocht, maar verder zie je eigelijk weinig er om heen. Meer een commercieel iets.

Verder waren we nog een keer naar de film geweest om 11 uur s'avonds en naar een musical op broadway in het marriot hotel. Na de musical hadden we nog wat gedronken boven in het Marriot hotel, in een enorm ronddraaiend restaurant vanaf de 48e verdieping. Je kijkt dan letterlijk voor een groot deel over de hele stad terwijl het restaurant ronddraaid. Erg gaaf om te doen!

Ook was er de Maysees Parade op vrijdag, een grote optocht (soort carnavalsoptocht) van fanfarekorpsen, enorme opblaasbare filmfiguren en locale verenigingen, zoals de NewYork Police. Enorm druk, waarbij veel mensen al om 7 uur a.m. in de kou zaten te wachten terwijl de optocht om 9 uur begon.

...en toen was de week alweer voorbij, helaas! Ik ben vast wel wat dingen vergeten maar goed. Erg goed naar mn zin gehad en zeker een aanrader om New York eens te gaan bezoeken.

Groetjes,

Mark

1. Steffie:
    2 december 2009
    bij ons is het even koud dus bereid je je daar maar vast op voor, leuke foto's ik kan me goed voorstellen dat het een hele belevenis was
  2. Sjef:
    11 december 2009
    Ziet er goed uit Mark....laat die blackcard maar lekker rollen zegt je broer hier ;)